Siłowniki hamulcowe do przyczep – jak zamontować?

hamulce

Istnieje mnóstwo różnych sytuacji, które zmuszą Cię do użycia czegoś takiego, jak przyczepa. Przykładowo zdecydujesz się na przetransportowanie jakiegoś towaru lub dasz się namówić na daleki wyjazd z przyczepą kempingową. Aby, jednak móc podróżować bezpiecznie powinieneś zadbać o najważniejszy aspekt, jakim jest bezpieczeństwo oraz sprawność techniczna Twojego sprzętu. W tym artykule dowiesz się, jak zamontować siłowniki hamulcowe do przyczepy oraz poznasz kilka interesujących oraz niezwykle przydatnych informacji dotyczących tego tematu. 

Jakie są rodzaje hamulców do przyczepy?

   

Istnieją dwa główne typy hamulców przyczepy, hydrauliczne i elektryczne. Możesz to sprawdzić przechodząc w podany link: https://agri-truck.pl/pl/844-silowniki-hamulcowe. Hamulce hydrauliczne są takie same jak w twoim samochodzie, hydrauliczny cylinder główny pompuje płyn do tłoków na piastach kół na każdej osi, uruchamiając klocki hamulcowe, spowalniając przyczepę. Są one powszechnie spotykane w przyczepach do łodzi i niektórych innych. Są obsługiwane przez siłę bezwładności. Gdy pojazd holowniczy zwalnia, przyczepa przesuwa się do przodu na zaczepie kulowym. Układy hydrauliczne montowane są do dyszla przyczepy, gdy przyczepa pcha się do przodu, popychacz obsługuje główny cylinder. Oznacza to, że hamulce przyczepy działają tylko wtedy, gdy pojazd holowniczy zwalnia. 

Przyczepy mają kilka złych nawyków, które mogą spowodować katastrofalne wypadki, jeśli nie wiesz, co robisz. Jeden z największych nazywa się „biczowaniem”. Wtedy przyczepa zaczyna chodzić na boki. Jeśli nie da się jej opanować, biczowanie będzie rosło jak fala przypływu, ostatecznie wyrywając całą karawanę spod kontroli i zamieniając się w koszmar. Istnieją dwa sposoby kontrolowania bicia – hamulce lub prędkość. Jeśli twój pojazd holowniczy ma wystarczającą moc, możesz przyspieszyć, aby wyciągnąć przyczepę z bata, uspokajając wszystko. Jeśli jednak jedziesz za szybko lub pojazd po prostu nie ma wystarczającej mocy, musisz użyć hamulców przyczepy. Zwalnianie przyczepy tylko przy użyciu hamulców pojazdu holowniczego w warunkach biczowania jest również ryzykowne, ponieważ jeśli staniesz się zbyt agresywny i zwolnisz zbyt szybko, przyczepa może zepchnąć pojazd holujący na bok i zaczyna się koszmar. Najlepszym rozwiązaniem są elektryczne hamulce przyczepy.

Jak działają hamulce elektryczne?

   

Hamulce elektryczne przyczepy działają na podobnej zasadzie co hamulec awaryjny, tyle że nie są obsługiwane za pomocą linki, a tłok magnetyczny ciągnie, gdy jest zasilany, uruchamiając hamulce. Są one połączone z pojazdem poprzez sterownik hamulca przyczepy, który jest połączony z układem hamulcowym pojazdu. Starsze systemy wymagały podłączenia przewodów hydraulicznych do hamulców pojazdu, ale nie jest to już konieczne. Dzisiejsze sterowniki hamulców są w całości elektroniczne i łączą się z włącznikiem świateł hamowania. 

Istnieją dwa typy tych regulatorów, zwłoczne i proporcjonalne. Sterowniki bezwładności wykorzystują zarówno połączenie elektryczne z wyłącznikiem hamulca, jak i wbudowany miernik bezwładności, który mierzy siłę hamowania. Zapewniają one płynną reakcję hamowania, ponieważ kontroler reaguje podobnie jak pojazd; jeśli nadepniesz na hamulce, hamulce przyczepy zostaną natychmiast uruchomione. Jeśli łagodnie jedziesz do zatrzymania, hamulce przyczepy nie są używane zbyt często. Efektem końcowym jest lepsza skuteczność hamowania. Instalacja sterowników proporcjonalnych jest trudniejsza, ponieważ muszą być montowane pod określonymi kątami i dostrojone do pojazdu. 

Jak zamontować siłowniki hamulcowe do przyczepy?

Za każdym razem, gdy pracujesz przy układach elektrycznych pojazdu, dobrym pomysłem jest odłączenie akumulatora. Dotyczy to również instalacji sterownika hamulca. Odłączenie akumulatora pomaga zapobiegać obrażeniom ciała i uszkodzeniom elektroniki pojazdu. Aby zainstalować sterownik hamulca, wystarczy odkręcić ujemny przewód akumulatora i odsunąć go na bok. Znajdź odpowiednie miejsce montażu sterownika hamulca. W przypadku większości pojazdów, zwłaszcza dużych ciężarówek i SUV-ów, najlepsze miejsce zwykle znajduje się poniżej i z boku kierownicy. Po wywierceniu otworów zmień położenie wspornika sterownika hamulca i zamontuj elementy mocujące dołączone do urządzenia. Wiele sterowników hamulców jest wyposażonych we wkręty samogwintujące.

 

 

Możesz również polubić